Obchvat Náchoda
Podle řady odborníků vykazuje naše země v porovnání s okolní Evropou největší nedostatky ve sféře systému státní správy, samosprávy, správy toku veřejných financí. Chybí rovněž dlouhodobější koncepce, vize a příliš zřetelná je neschopnost a neochota směřovat ke společnému cíli. Tato skutečnost se, viděno náchodskou optikou, projevuje výrazně i v usilování města o řešení dopravní situace silničním obchvatem. Nebezpečné jsou zejména dva jevy: populizmus a nejednotnost nejvyšších představitelů radnice a tím i nevěrohodnost celé záležitosti - viděno například z pražského centra.
NÁCHOD PŘÍKLADEM
„Spojenými silami“ bylo heslo stařičkého rakousko-uherského mocnářství. Moderní česká demokracie v třetím miléniu tímto prověřeným heslem jaksi okatě pohrdá... Náchod je v tomto směru modelovým příkladem. Nebezpečné jsou tyto jevy především z důvodů politické personální kontinuity, kdy je současné trio "samosprávné špičky" stejné jako v minulém volebním období (2002-2006) a pracuje ve složení Ing. Oldřich Čtvrtečka, Ing. Jaroslav Rohulán a Ing. Pavla Maršíková. Populizmus? Pokud budeme chápat populizmus jako laciné předvolební sliby, pak uveďme petici za obchvat Náchoda, která byla organizována a slavnostně předána na pražském ministerstvu.
"OBCHVAT ZÁCHVATEM?"
Celá záležitost byla pak prezentována jako takřka osobní boj paní místostarostky Maršíkové, která byla rovněž jmenována do čela skupiny dohlížející na termíny jednotlivých kroků, které by měly později vyústit v "obchvácení" Náchoda. Zdá se ale, že mnohé kolem obchvatu bylo v minulosti konáno v "záchvatu" předvolebního populizmu. Pracovní skupina na dohled nad obchvatem již paní Maršíkovou svolávána není, veřejnost taktéž není informována, jak si celá záležitost stojí a zda je tento náchodský plán v souladu s plány - a především finančními toky - v budoucnosti. Taktně se mlčí o vlivu narůstající automobilové dopravy na zdraví obyvatel města. Exhalace, vibrace, hluk? Nikoli. Oficiální informační servis města Náchoda je plný povzbudivých úvodníků a rezonuje přepjatou sebechválou, která jak známo, zapáchá stejně, jako auta stojící v dlouhé koloně pod okny obyvatel v centru...
JEDEN HOT A DRUHÝ ČEHÝ...
Zda je Náchod, se statutem lázeňského města, tím nejlepším místem pro život, pohovoří ve své rubrice MUDr. Tichý. Já bych ovšem rád vaši pozornost směřoval i k fenoménu "jeden hot a druhý čehý..." Nerozumíte? Pan xy také nerozuměl, když se v matičce Praze dozvěděl, že někteří činovníci náchodského radnice obchvat bagatelizují a tvrdí, že jediným viníkem kolabující dopravy na Pražské ulici jsou sami Náchoďané, protože moc jezdí auty a málo používají prostředky ekologičtější.... Kola, rikšy, kolečkové brusle... Nebo snad do této ekologické skupiny patří i skákací boty, jezdci na zvířatech, nosítka faraonů... Je skutečně s podivem, pokud se na Náchoďany v Praze dívají s úsměvem jako na protagonisty francouzské veselohry Jeden hot a druhý ....
NA KOLA!
Na jedné straně petice, na straně druhé nereálné snění cyklistické lobby. Kdysi za maoistické revoluce prý vyhlásili akci, aby zbavili Čínu much,. Každý občan musel donést k úřednímu přepočítávání určitý počet masařek... Náchod bez dopravních kolapsů? Snadná pomoc. Náchod vzhůru na kola. Kdo nebude mít předepsaný objem lýtkových svalů...? Tomu běda a rotopedu je mu třeba! A nezapomeňte ještě k úřednímu přepočítávání donést i předepsaný počet svázaných řidičů a dalších podivných vyznavačů zážehových a vznětových motorů. Na druhou stranu to však bude velké turistické lákadlo. Řidiči kamionů, turisté v autobusech, tranzitní návštěvníci ve svých vozech budou v Pražské sledovat evropský cyklistický experiment odbourání závislosti na politicky nestabilní východní ropě... Už nepotřebujeme obchvat. Náchodští vyhráli a vydrží a uhájí svoje ekologické pozice dokud jim budou stačit síly... a galusky.!" Obávám se, vážení spoluobčané, cyklisté, chodci, motoristé, že toto nebude ten slíbený a soustavný tlak " spojenými silami samosprávy" na realizaci obchvatu města Náchoda. Autor je členem Městského zastupitelstva v Náchodě
Komentáře
Přehled komentářů
Ke zhoršení dopravní situace přispěla i dvě rozhodnutí:
1) Prodej části ulice Českých bratří Rubeně
2) Uzavření části nábřeží od zimního stadionu ke Starému Městu.
Nebyly to sice žádné dopravní tepny, ale při ucpání Náchoda to byly oblíbené odlehčovací trasy těch, kteří to znali.
Celková politika státu by měla preferovat převedení nákladní dálkové dopravy ze silnic na koleje! Je otázkou, jaká je kapacita trati vedoucí přes Náchod, když je zahlcená vlaky, jezdícími každou hodinu (v taktu), ještě proloženém pendly do Hronova, ovšem v naprosto nezapamatovatelném systému zastávek. Některý staví tam, jiný onde, málokterý staví všude. Dostat se vlakem z Náchoda zastávky do Malého Poříčí je unikum! Čeké dráhy už netvoří jízdní řád samy o sobě, ale jezdí to, co si kraje a především obce objednají. Je takovéto ucpání trati zcela nesmyslnými osobními vlaky skutečně prioritou Náchoda? Vždyť díky tomu jsme ztratili přímé spojení s Prahou, protože na trati, zcela ucpané osobáky, nejsou již časové trasy pro ty dva páry rychlíků !!!
Nakolik je vinna Radnice
(Občan Náchoda, 25. 2. 2007 14:30)