Vláda, která zdraží pivo: PADNE!
ŘÍKÁ SE : "VLÁDA, KTERÁ ZDRAŽÍ PIVO, DO ROKA PADNE"
Omlouvám se, vážení čtenáři, můj článek nebude o současné vládě, která rozhoduje o osudech lidí našeho státu, ale budu psát
o té vládě malé, komunální, tvořené koalicí ODS, KDU-ČSL a nezávislými (SOS), která našemu městu vládne již od roku 2006. Tehdy po volbách jsem očekával, jako jeden z mnoha kandidátů,
který se ucházel o Vaši přízeň a následné zvolení jako zastupitel města, na které jsem hrdý, kde žiji, kde mám rodinu, své přátele,
že v následujícím období 2006-2010 nás čekají důležitá hlasování a rozhodování. Jednalo se například o každoroční rozpočet, problematiku lázní, budoucnost VAKu a mnoho dalších, neméně
důležitých kroků, ke kterým jsem dostal mandát od voličů a k některým bodům jsme se vyjádřili i v našem volebním programu.
BERÁNEK V PIVOVARSKÉM ROUŠE
Ani mě ani mé kolegy a kolegyně nenapadlo, že budeme řešit tak významnou věc, jakou je v této době návrh Rady města prodat městský pivovar. Odpovím proč. Všichni jsem věděli již
z minulých let, že městský pivovar Náchod je ve skvělé ekonomické kondici, vede ho manažer Ing. Josef Hlavatý, který je podle mého názoru na svém místě. On totiž dokázal nemožné v období let 1998-1999, kdy pivovar se propadl až na dno a byl v podstatě 3 měsíce před uzavřením. Přišel s vizí, kterou dokázal prosadit
u i vedení města a uvedl ji v praxi. Dalším pádným argumentem pro skvělou ekonomickou kondici pivovaru byl návrh koalice zahájit dostavbu hotelu Beránek na náměstí, ale s tím, že úvěr na tuto dostavbu půjde celý za pivovarem. Jinými slovy pivovar převezme veškerý závazek vůči bance. Již tehdy jsme upozorňovali na zastupitelstvu, že to může chod městského pivovaru, především jeho ekonomiku, ohrozit. Jednoduše jsme se báli, že Beránek
v pivovarském rouše tak trochu do rozpočtu firmy kouše...Byli jsme ubezpečováni, že návratnost této investice, která byla cca
50 mil. Kč je 15 let při plné obsazenosti hotelu. Já samozřejmě ve volném čase nechodím a nekontroluji, jestli je hotel plně obsazen či nikoli. Předpokládám, že má nějaký management, který se o tento podstatný zdroj příjmů stará. Ale myslím si, že tato transakce není až tak fatální pro chod městského pivovaru.
TŘETÍ CESTA
Je tady ovšem na trhu globalizační prvek, se kterým je nutno počítat. Jsou zde významní hráči, např. SAB Miller, InBEV a Heineken, kteří rozšiřují portfolio svých odběratelů a snaží se tendenčně dostat do lokalit i tam, kde jsou pivovary ve shodné velikosti, jako je ten náchodský. Myslím si, že tu situaci lze řešit i jiným způsobem než je prodej 100% balíku akcií města, že existuje třetí cesta kromě té vedoucí k prodeji či upřednostňující zachování nynějšího "status quo". Opomenu-li, že způsob, rychlost a forma je pro mne poněkud zvláštní, ale jako zodpovědný politik se snažím vždy, když vyřknu, že jsem proti prodeji pivovaru, tak automaticky musí zaznít návrh na řešení. Jeden si dovolím Vám představit, který zároveň budu prezentovat na pondělním zastupitelstvu, kde prodej pivovaru bude jako samostatný bod. Jak jsem se již zmínil, je celá řada faktorů, které ovlivňují ekonomickou stránku a chod
společnosti, jakou je pivovar. Ale Pivovar Náchod a.s. je něčím výjimečný. Je výjimečný tím, že znalci piva, kteří jsou v něm zaměstnáni dokáží uvařit tzv. speciální piva, která jsou, alespoň podle mých informací, na trhu žádána. Proto jsem přesvědčen, že minimálně z tohoto hlediska je nutné pivovar v této době neprodávat, ba naopak chovat se k němu jako vlastník, tzn. Na základě marketingového plánu, který bych požadoval od managementu společnosti, mu ekonomicky pomoci a dostat ho na trh jako středního hráče se silnou ekonomickou stabilitou, která by měla být vložena především do marketingu. Ten plán by měl být minimálně na 2 - 3 roky a tuto úlohu je dobré svěřit řediteli Ing. Hlavatému, který již jednou zadaný úkol splnil beze zbytku.
Dále, vážně se pobavit o možnosti vyvázání úvěru na hotel Beránek z portfolia pivovaru, který, ať se Vám to líbí nebo nelíbí, se
stává jakousi koulí na noze.
PIVOVAR A SPONZORSKÉ AKTIVITY
O tom, že pivovar v Náchodě je značka srovnatelná s Náchodským zámkem, o tom již budou psát mí kolegové, ale dovolte mi závěrem jednu důležitou poznámku. Pivovar Náchod se
stal v posledních letech velmi významným sponzorem nejen pro sport, kulturu, ale i podporu humanitárních projektů. A jak znám
z praxe, žádný investor, který přijde do regionu, ke kterému nemá vztah a pokud nemá tyto chvályhodné aktivity ve smlouvě, tak je
prostě neposkytuje. Pro někoho je to možná zdánlivě zanedbatelné, ale počítejte s tím, že celá řada skvělých a dobrosrdečných akcí, pokud městská koalice prodej prosadí, v Náchodě a jeho okolí už nebude.
napsal Jan Birke - člen zastupitelstva města Náchod za ČSSD