Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rychlý prodej posledního městského pivovaru v Čechách

19. 6. 2008

Rychlý prodej posledního městského pivovaru v Čechách

   Jako blesk z čistého nebe zasáhla náchodskou veřejnost zpráva o chystaném prodeji jejich oblíbeného pivovaru Primátor. Akciovou
společnost Pivovar Náchod, která je ve stoprocentním vlastnictví města Náchoda doporučují k prodeji náchodští radní za ODS,
KDU-ČSL a Strany zelených. Jak prohlásil radní za ODS ing. Tomáš Šubrt pro noviny MF DNES, "o prodeji jsme uvažovali již delší dobu". Ale zřejmě pouze v úzkém kruhu zasvěcených z ODS a vedení města. Pod návrh na prodej se v předkládaných materiálech zastupitelům města podepsala místostarostka ing. Pavla Maršíková za KDU-ČSL. Zprávy o chystaném prodeji začaly na veřejnost prosakovat někdy koncem dubna, na dotazy novinářů se však dostávalo pouze
neurčitých odpovědí a předseda představenstva Pavel Nývlt je dokonce v tisku dementoval. Prvním náznakem, že se opravdu něco
chystá, bylo zveřejnění záměru na úřední desce v podloubí městského úřadu, kde se 26.května objevil kraťoučký text: "Úplatný převod 72.000 akcií, formou hromadné akcie, společnosti
Pivovar Náchod a.s., IČO a adresa". Obyčejnému a úředních postupů neznalému člověku tato informace asi nic moc neřekne, ale
pro zasvěcené je to jasný signál - prodej je myšlen opravdu vážně. Každý majetkoprávní úkon města totiž musí být ze zákona vyvěšen na úřední desce minimálně 15 dní před jeho projednáváním v příslušných orgánech města. Důvodem je, aby se občané mohli seznámit se zamýšleným záměrem a vznášet připomínky. Něco se děje! A opravdu, nastává rychlý spád, prodej akcií pivovaru je projednán ve finančním výboru města a 4 hlasy pro (jeden se
zdržel) je doporučeno schválit prodej investiční společnosti LIF
a.s. z Liberce jako jedinému zájemci. Následně je prodej sedmi hlasy z devíti hladce schválen 10.června 2008 i v radě města a doporučen k definitivnímu odmávnutí zastupitelstvu, které se sejde 23.6.2008 od 15 hodin v Beránku.
  Mezitím ještě svolává ing.J.Šimurda z ODS neformální schůzku představitelů politických stran zastoupených v zastupitelstvu,
kde jsou přítomni informováni o chystaném prodeji a jeho důvodech předsedou představenstva Pavlem Nývltem a ředitelem pivovaru ing.Josefem Hlavatým. Přednesené argumenty by se daly shrnout
prakticky do jedné věty: pivovaru se doteď sice dařilo dobře, ale máme signály, že by tomu v příštích letech již nemuselo být,
a proto pivovar zavčas prodejme. Podle P.Nývlta se zájem o pivovar začal projevovat zhruba od léta loňského roku. Postupně se ozvalo asi 8 investorů, ale pouze tento jediný - LIF, a.s.
- dal konkrétní nabídku včetně zpracovaných písemných smluv. Pivovar si za poslední roky opravdu nevedl špatně. Největší
problémy měl v druhé polovině devadesátých let, kdy ho však podrželo město půjčkou 20 milionů korun. Již počátkem nového století je pivovar opět v černých číslech a vykazuje poměrně
vysoký zisk, který se v "letech hojnosti" pohyboval kolem 8 milionů korun. Připočteme-li k tomu různé formy sponzoringu, nadstandardní podporu různých kulturně společenských akcí v celém regionu a další aktivity podporující a propagující nejen pivovar ale i město Náchod, můžeme mluvit o nějakých 10 milionech ve
prospěch hospodaření pivovaru. Před třemi lety nastává další fáze, kdy se v zastupitelstvu jednohlasně rozhoduje o přístavbě hotelové části Beránku a její financování náchodským pivovarem. Vzniká nová stavba v hodnotě přes 60 milionů korun, kterou financuje a provozuje pivovar. Současně si za milion korun ročně
pronajímá i komerční část "starého" Beránku. Jenom splátky úvěru a nájmu dělají pro pivovar roční zatížení ve výši přibližně 8,4
mil Kč, další téměř 3 miliony činila beránkovská ztráta. Podle prvních informací hospodaří v letošním roce komerční část
prakticky beze ztráty, je takzvaně na nule. Kromě toho pivovar ještě investoval desítky milionů korun do obnovy vlastní technologie
a údržby. Nabízí se tedy otázka. Je na základě těchto výsledků nabízená cena 89 mil. Kč za samotný pivovar opravdu adekvátní? Umím si
představit situaci, kdy by se město dostalo do složité finanční situace a potřebovalo nutně větší sumu peněz, například na lázeňskou infrastrukturu. Potom bych dovedl pochopit i úvahy o prodeji pivovaru, ale v každém případě oslovením více společností z oblasti pivovarnictví, vyhlášením tendru a prodeji pivovaru tomu, kdo dá nejvíce. Ale kývnout na první konkrétní nabídku ve mě budí nedůvěru a nedivím se, že se objevují spekulace, kdo
a kolik z toho má do vlastní kapsy. Unáhleným odsouhlasením prodeje bych si připadal jako "vesnický balík", který se ani nepokusí o ceně licitovat a za "pár piv prodá i nos mezi očima".

Mgr.Karel Petránek, člen zastupitelstva za SNK-ED                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář