Doprava v Náchodě? Sólo pro orchestr z Titanicu!
Doprava v Náchodě?
SÓLO PRO ORCHESTR Z TITANICU!
Napsal MUDr. Ladislav Tichý
Autor je členem Městského zastupitelstva v Náchodě (ČSSD)
V průběhu roku 2006 jsme byli náchodskou radnicí informováni o měření stavu znečištění ovzduší v místech největšího silničního provozu na Pražské ulici. Výsledky prý ukázaly, že situace není tak závažná. Myslím si, že to jen úpěnlivé přání bylo otcem konejšivé myšlenky. Já naopak tvrdím, že situace je nesmírně závažná! Jak si může někdo myslet, že při průjezdu tolika vozidel a především těžkotonážních nákladních automobilů bude situace jiná ?! K tomuto tématu bych se rád vrátil i v budoucnu. Pro lepší pochopení celého tématu tak nebude od věci vysvětlit si nejprve základní pojmy, které však takto izolovaně a bez sluchové, zrakové a čichové kulisy náchodského dopravního kolapsu možná na někoho působí příliš nudným dojmem… Ochrana ovzduší se řídí v ČR zákonem č.86/2002 Sb., . o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších změn a doplňků a prováděcími předpisy. Především je dobré vědět, že stanovení imisních limitů, podmínek a způsobů sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší je řešeno prováděcím předpisem NV č. 350/2002 Sb., resp. 429/2005 Sb..Tato norma také ustanovuje základní terminologickou skupinu. Pokud chceme pochopit, co nám říkají odborné studie, měli bychom primárně rozumět této terminologii:
POJMOVÉ MINIMUM
Znečišťující látka - je jakákoliv látka vnesená do vnějšího ovzduší nebo v něm druhotně vznikající, která má přímo anebo může mít po fyzikální stránce nebo chemické přeměně nebo spolupůsobením s jinou látkou škodlivý vliv na život a zdraví lidí a zvířat, na klimatický systém Země nebo hmotný majetek. Emisní limit - je nejvýše přípustné množství znečišťující látky nebo stanovené skupiny znečišťujících nebo pachových látek vypouštěné do ovzduší ze zdroje znečišťování ovzduší. Imisní limit - je hodnota nejvýše přípustné úrovně znečištění ovzduší vyjádřená v jednotkách hmotnosti na jednotku objemu při normálním tlaku a teplotě. Mezní tolerance je procento imisního limitu nebo část jeho absolutní hodnoty, o které může být imisní limit překročen. Suspendované částice - jsou částice, které v důsledku zanedbatelné pádové rychlosti přetrvávají dlouhou dobu v atmosféře Prašný spad - je hmotnost nahromaděného materiálu, který se po předcházejícím znečištění ovzduší usadil na jednotku plochy zemského povrchu za časovou jednotku v důsledku vynášecích a vymývacích procesů z atmosféry. V souvislosti s rostoucími problémy znečišťování ovzduší se tradičně používá termínu „smog“ , častokrát nesprávně a v nevhodných situacích. Smog existuje v zásadně dvou odlišných formách, mezi nimiž však může být množství přechodných typů podle aktuální meteorologické, geografické situace a typu znečištění ovzduší.
TYPY SMOGU
Londýnský ( redukční) typ smogu je směsí kouře a kysličníků (oxidů) síry a dalších plynných zplodin spalování uhlí, mající kyselých charakter. Při vysoké vzdušné vlhkosti, zvláště na podzim, je doprovázen hustou mlhou. Jeho velmi škodlivé vlastnosti na zdraví jsou ještě zvýrazněny přítomností popílku, jež umožňuje transport až do plicní tkáně. Zde vyvolává vznik zánětlivých procesů –bronchitidu. Losangeleský (oxidační) typ smogu – dnes také označovaný jako letní typ smogu vzniká na základě zplodin, spalováním kapalných a plynných paliv. V další fázi jeho vzniku je nutné sluneční záření, které tuto nesourodou směs plynů mění na velmi toxický a nebezpečný koktejl, který můžeme též nazývat fotochemickým smogem. Jeho vznik je spojován především s rostoucím znečišťováním ovzduší výfukovými plyny automobilů. Velmi nebezpečnou složkou bezolovnatých benzinů jsou tzv.aditiva, která obsahují velmi toxické a potencionálně kancerogenní aromatické uhlovodíky, aldehydy a jiné sloučeniny. Z nich pak vznikají tzv. volné radikály s nyní již prokázaným přímým rakovinotvorným účinkem na živé organizmy.
KAPELA Z TITANICU
„Náchodský typ smogu“ – tento pojem bychom asi měli nechat na vysvětlení náchodské radnici. Rozhodně však není možno tvrdit, že tak masivní průjezd automobilů obtížně větratelnou náchodskou inverzní kotlinou zde nezanechá své neblahé následky… Naslouchání vlastním konejšivým a falešným myšlenkám je stejné, jako když cestující za krásné hvězdnaté noci poslouchali Mozartovo Requiem v provedení lodního orchestru. Jenomže ta loď se jmenovala Titanic! Náchod je obří loď, která permanentně naráží například na „ledovce aromatických uhlovodíků“ produkovaných spalovacími motory – k tomu všemu zní z oken radnice ukolébavka… Smog sám o sobě nejde měřit, ale jeho jednotlivé složky ano, a to by mohlo zajímat právě kompetentní osoby v Náchodě. Bohužel se v praxi však nejčastěji měří „jen“ koncentrace oxidu dusičitého /-NO2/ oxidu siřičitého /-SO2/ , plynů čpavku /-NH3/, oxidu uhelnatého /-CO/ čitého a prašný spad, udávaný ve váhové koncentraci na metr krychlový / -m3/. Měření dalších složek /např. benzen/ znečištění ovzduší běžně prováděna nejsou. A to je velká chyba.
Komentáře
Přehled komentářů
Tak to se povedlo. Totální kolaps dopravy, zablokované centrum od Slavie okolo Idey až k lékárně a dále až kamsi za sokolovnu, obousměrně zablokované Parkány, okolo pošty přes náměstí opět až k lékárně. Samozřejmě také zabetonovaná "dálnice" a na ní výlukové autobusy (ČD mají výluku z nového Města až do Police a "díky" průjezdu Náchodem nabírají vlaky až 30 min. zpoždění).
Do toho z amplionu optimistické vyvolávání akcí Prima sezony. V duch hesla "Vstříc lepším zítřkům". Dobře jste se to, soudruzi radní, naučili.
Prima sezóna
(Občan Náchoda, 30. 4. 2007 12:48)